AH SolutionsSupport
Ej brådskande ärenden?
Fyll i formuläret nedan med dina kontaktuppgifter och vad det gäller eller mejla till support@ah-solutions.se
Är det bråttom? Ring 018-470 99 10
Ja i de flesta fall är det så, är det korta svaret.
Från dagens moderna fordonsdatorer samlas det in mängder av data varje sekund. Denna data används framförallt av tillverkaren och maskinåterförsäljaren för felsökning och diagnostik men du kan som ägare även ta del av informationen från tillverkarens egen portal. Det man ska komma ihåg är att dessa system ej ska ses som ett stöldskydd då de slutar fungera samma sekund som du bryter huvudströmbrytaren. Dessutom skickas data ofta bara en gång per dygn vilket medför kraftiga fördröjningar.
Har man en mixad fordonsflotta av olika varumärken så får man flera olika tillverkarplattformar att logga in på vilket gör det extra krångligt med ökad och onödig administration.
Vi har lösningar hur man enkelt kan använda tillverkardata tillsammans med ett enda säkert system som förhindrar obehörig användning och medger realtidsspårning. Vi har även kompletta API kopplingar (Application Program Interface) med en stor mängd fordonstillverkare och andra telematiktillverkare. Dessa medgör att vi direkt kan hämta data från fordonstillverkaren till vår lösning. API-Standarden som ska uppfyllas för att detta ska fungera är ISO 15143-3 (AEMP 2.0).
Ska du ha koll på fordon som inte har egen strömförsörjning tex, utrustning, containrar, släpkärror mm ska du naturligtvis välja ett med inbyggt batteri.
Våra system med inbyggda batterier har batterilivslängder på upp till 10 år. Även med ett batterisystem så kan du få användningsrapporter och servicestatus. Nackdelen med ett batterisystem är att om du monterar det på en maskin eller lastbil så kan du av förklarliga skäl inte hämta data från fordonet eller styra tillgång.
System som kopplas in fast i ett fordon finns det flera olika varianter. Den enklaste inkopplingen är att man kopplar enheten till batteriet samt till tändningsström. Det finns också varianter som kopplas mot fordonets OBD2 kontakt (Den som bilbesiktningen använder). I tillägg till dessa kan man utöka systemet med startspärr. Vanligtvis med en kort och kodläsare som gör det enkelt för föraren att logga in med sin personliga kod eller med ett ID06 kort (som används i byggbranschen) och först därefter kan föraren starta fordonet.
En utökad inkoppling är också möjlig. Då kopplar vi in telematikenheten mot fordonets datorer via Can-bus. Då kan vi i realtid hämta all fordonsdata och leverera den till vår lösning.
All teknik blir förr eller senare gammal och behöver uppgraderas eller bytas ut.
För att systemoperatörerna ska kunna erbjuda snabbare och stabilare uppkoppling och smartare tjänster via 5G-nätet och det moderniserade 4G-nätet (LTE) behöver de släcka ned de allt mindre efterfrågade 3G- och 2G-näten för att frigöra kapacitet. 3G-nätet är först att fasas ut och nedstängningen kommer att vara klar i slutet av 2024. 2G-nätet används i högre grad inom olika industriella och tekniska verksamheter, och kommer därför att leva något längre men ska vara avvecklat till slutet av 2025. Det betyder att äldre uppkopplad telematikutrustning (både eftermonterade och fabriksmonterade) kommer helt sluta fungera efter dessa tidpunkter.
Vi på AH Solutions har sedan många år endast levererat 4G och 5G utrustning vilket gör att de är framtidssäkrade för en lång tid framöver. Ute på marknaden kan man dock fortfarande hitta leverantörer som säljer produkter som såldes kommer sluta fungera om ett par år.
Nej.
Ofta så betalar sig investeringen inom 6- 9 månader genom lägre stillestånd, ökad faktureringsgrad, billigare försäkring och lägre underhållskostnader. Kontakta oss så får du en offert.
Behöver du hjälp? Vi finns här.
Har du några frågor eller behöver du assistans?
Vi är här för att stödja dig i att få ut mesta möjliga av din digitalisering.